Friday, 6 April 2012

RAKYAT TERPINGA-PINGA, TAK FAHAM...... MEMANG TAK FAHAM

Aku mula tertarik bila meronda dari blog ke blog sahabat Maya dengan tujuan melihat bagaimana mereka menulis dan mengupayakan blog mereka, pelbagai gaya dan cara atau teknik dan taktik bagi menarik pembaca menyinggah maupun adakalanya sebab terpaut kerana susunan serta warna-warni yang dipaparkan. Memang beginilah umpan terbaik bila siapa sahaja terpandang dan terfikir melihat lebih detail

Sebaliknya aku hampir terlupa tujuan asal ku untuk belajar bagaimana mereka menarik minat pengunjung malah jadi setia dan tegar kepada blog mereka, pernah aku bertemu muka dengan beberapa blogger yang mahsyur dan punya nama macam ada kuasa magic atau magnet bila setiap kali keluar posting di blog mereka.

Seperti Saudara Gomo, melihat pada blognya sebelum ini yang begitu panas dan berapi, memang agak sukar meneka tepat bagaimana rupa orangnya yang digambarkan dalam delima tekaan, selalunya salah dan jauh benar tekaan aku. Bukan sekali malah berkali-kali, semuanya tak pernah tepat

Begitu juga adakalanya sebuah blog yang dikongsi beramai, macam tak percaya semua gudang ilmu dikotak pemikiran mereka dikongsi bersama, mungkin itu lebih selesa pada mereka bila ramai yang memberi pendapat makin kukuh dan makin yakin pembaca yang mengikutinya,
Begitu juga seperti blog Sekupangdua yang mendedahkan kepincangan dan penyelewengan isu Baju Rasmi Ahli Majlis Dewan Bandaraya Ipoh.

Pada mulanya aku rasa tentunya pemiliknya seorang yang bermuka garang, berani dan tegas, mana tidaknya bila terjahannya cukup berani dan berdiri diatas fakta serta bukti, belum lagi aku dengar ada yang lain bertindak begitu.
Sebaliknya aku gagal lagi meneka dengan tepat bila melihat tuan punya nama rupanya tak lah sebegis yang aku gambarkan, itupun entah ya atau tidak bila sahabat karib aku tunjukan dari jauh seorang lelaki yang berusia separuh abad dengan begitu yakin sahih Sekupangdua. penilaianku semasa diPRN Sarawak. Malah apa yang aku lihat tidak nampak lansung perbezaan handal atau tidak berperang maya bila rakan-rakan yang duduk semeja bagai tiada apa kasta atau perbezaan yang hebat dan yang baru sebagai bloggers

Apa yang aku lihat nampaknya bloggers di Perak semuannya seakan senada dalam tajuk dan cerita bila kisah VALE jadi fokus penulisan mereka kali ini, hampir semua blog-blog yang aku baca maka aku dapat merumuskan kisahnya sebenar.

Bermula dengan tuduhan bekas MB 11 bulan yang semua orang Perak maklum Nizar Jamaluddin begitu popular dan cukup lantang lagi orang kapitnya dikiri dan kanan atau Ngah dan Ngeh, Memang sentiasa masa terutama dalam apa juga urusan atau soal negeri. Bukan sahaja semacam ada gelombang magnet negatif dan positif yang menyebabkan dia lantang bersuara, kadangkala nampaknya tukang kapit kiri dan kanannya yang lagi lebih, tengok sahaja bila DS Tajol Rosli mengutarakan soalan adakah PAS akan meneruskan pemerintahan cara Islam semasa disidang DUN 2008 sebelum ini.
Nampaknya tukang kapit yang beriya-iya menjawab dan menggunakan undang-undang dari buku yang dipegang memperlihatkan bagai tertera bukti ditangannya yang tiada kaitan untuk sidang perbahaskan isu perjuangan Islam dalam sidang, walhal kita tahu bukan susah sangat melahirkan ketelusan dengan hanya menyebut ya atau tidak kalau bersetuju Islam dimemertabatkan seperti mana yang dijanji dan disebut kononnya salah satu paling utama asas Perjuangan PAS! Tak faham memang tak faham.....

Kalau diceramah Perdana PAS aku lihat dan dengar bagaimana mereka walaupun kafir dkhaskan malah diutamakan sebagai penceramah yang maklum semua orang Perak tahu tentunya gimik paling unik bila mereka akan membaca dan menafsirkan Nadis dan Nas cara mereka sendiri. Tidaklah Ahli PAS akan melaung TAKBIR setiap kali hentian perenggan ucapan tetamu kalau mereka tidak setuju atau menyokong perNan kafir diutamakan dalam majlis yang didakwa semua ahli dan peneraju bagai ulama perjuangkan islam

Berbalik soal VALE ni sebelum ini cukup kecoh apabila Nizar, Sivakumar (Tronoh) bukan main kecoh lagi, sudahlah sebelum ini Nizar sersama lebih 60 Penyokong Pakatan Rakyat berpiket malah siap melancarkan kempen yang kononnya nak SELAMATKAN TELUK RUBIAH, Macam-macam tuduhan yang dilemparkan termasuk kononnya DS Dr Zambry Kadir menjual lebih 1000 hektar kepada VALE, kononnya Nizar mendedahkan penyelewengan dan UMNO / BN yang rakyat tidak tahu. malah dengan lantangnya dia membezakan betapa BN dan UMNO sebagai penyamun Harta Rakyat! Jauh lebih baik kerajaan bertahan 11bulan oleh Pakatan Rakyat yang dapat menyelamatkan dari kroni yang merompak selagi apa yang ada boleh disamun, bukan setakat itu sahaja malah PR telahpun menyelamatkan Perak dari beban hutang serta mendatangkan hasil kepada negeri

Yang lagi tak faham bila perhimpunan PR itu telah dibalas dengan perhimpunan secara aman mempertikai apa yang telah digembar gemburkan isu VALE tersebut, kali ini seramai lebih 300 yang hadir terdiri dari penduduk asal, nelayan, dan beberapa pertubuhan NGO yang ikut serta. 100% semuanya terdiri penduduk tempatan, jadi siapa pula yang nizar dan sivakumar kerah berpiket?

Akhirnya semua terjawab dan didedahkan bila rakan-rakan bloggers PCT (Perak Cyber Troopers) surat yang ditanda tangani olehnya bila beliau ketika menjadi Menteri Besar Perak 2008 yang lalu,dia juga turut mengaku memang surat tersebut ditanda tangani oleh beliau sendiri.

Pelik dan dia buat rakyat cukup keliru, barulah kita faham rupa-rupanya rakyat hanya sebagai penonton Opera dia jer! Bukan main lantang lagi dia mengecam malah menjelajah bersiri buat penjelasan betapa Maha Zalimnya UMNO dan BN sebagai perompak harta rakyat Perak Darul Ridzuan

Baru kita tahu dan memang cukup jelas alkisah sebenarnya pasal VALE ni. Rupa-rupanya dia pun telah lama tahu malah menCUBA cari ruang semasa MB puppet yang hanya bertahan hanya selama 11 bulan, surat tersebut juga mendedahkan bagaimana rakyat tertipu dalam lakonannya sekali gus rupa-rupanya dia memang tahu dan mencari ruang yang kita tidak faham tujuannya, samada mahu berkira-kira ataupun seperti maklum arahan dewa kiri ataupun dewa kirinya

Memang payah nak faham perbuatan dia ini, kata tak tahu sebaliknya dia yang tanda tangani surat tersebut sebagai menyokong VALE dan dikelaskan semula. Bertambah kusut bila yang hadir didemonstrasi bukan penduduk tetap, Siapa pulak mereka ini?

Fahamlah kita menghuraikan story line alkisah ini, kebanyakan rakyat sepakat dan sependapat, Isu VALE dibangkitkan ini nampaknya boleh kita terjemahkan 3 pekara puncanya

1. Dendam kesumat dengan MB sekarang dan UMNO dan amat kita faham memang sebagai serangan memburukkan imej kerajaan negeri sekarang
2. Kerana tak dapat ke dia sebab tak sempat bila hanya merasa 11 bulan sebagai MB
3. Rasanya semua yang dirancangkan datang dari rancangan dewa kiri dan kanannya, macam kata sahabat aku 'kalau setakat dia tentu tak akan sampai begini mengatur rancangannya

Tak faham memang tak Faham kenapa yang mengaku memperjuangkan Islam sebaliknya dia lah pulak yang terang-terang menipu Rakyat, yang paling kelakar bila dia sardin jer tersenggeh dan ngangeh bila kantoi, menyeronggin (dan selamba jer dia bila KNTOI!

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...