Thursday, 5 April 2012

KELUH KESAH RAKYAT! PAKCIK TUA, KOPI 'O' DAN SURATKHABAR......


Pagi semalam..... Gundah sang perut buat Aku merayau mencari tempat memujuk sang perut agar dia tak merajuk, mana lah tau kalau-kalau diundang sedara angin dia nanti aku juga yang susah, mana taknya kalau dah bercampur angin dalam perut, apa kerja pun tak jadi, kurang selesa seharian buat mood pulak hilang lari tah kemana, sebelum funky muzik makin kuat baik aku meyinggah di Kedai Kopi

Aku tak bagi peluang pada tokey bertanya menu, terus jer aku minta 'Teh Tarik dan Nasi Lemak telor mata', sementara menunggu anak mata aku kehulu kehilir mencari lipatan kertas yang memang untuk tugas mata meneliti dan berkongsi akal pada apa yang tercatat dalam lipatan kertas yang dinamakan SURAT KHABAR!

Rupanya selang dua meja dari aku, kelihatan 5 pelanggan duduk semeja, rasanya tak banyak beza hitungan umur mereka, telahan aku dari 50 hingga ke lewat 70an umur mereka yang nampaknya macam pelanggan tetap kedai kopi ni. Malah, mereka ni aku rasa akrab bin karib atau kawan rapat berdasarkan apa yang aku perhatikan bila salah seorang selamba sahaja mengambil sebatang rokok sahabatnya tadi, terus mencucuh tanpa meminta izin kepada yang empunya rokok tersebut. Sahabat nya tadi begitu asyik membaca inti surat khabar seolah apa yang dia tengah baca lebih penting dari berborak dengan rakan semejanya

Tersenyum juga aku bila melihat pakcik yang rasanya mencecah 80 tahun usianya berkopiah putih begitu kusyuk membaca suratkhabar dan diatas mejanya kelihatan cawan jernih yang tinggal separuh kopi 'o' dan pinggan kosong yang nampak jelas licin cuma tertinggal sisa sambal ikan bilis dan lebihan kompenan Nasi Lemak yang lain rasanya dah sampai kedalam distinasi hulu perut. Apa yang aku senyumkan ialah bila terfikir tentunya orang tua ni sihat sebab dikebanyakan usia lebih separuh abad ni selalunya dah akrab dengan 3 sedara baru iaitu kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung

Tiba-tiba pakcik tu bersuara tanpa berhenti membaca 'Komer (kamu) tengok ni, Nazrin bagi amaran supaya jangan sekali-kali cuba persenda dan guna ugama kita untuk diri sendiri. Pasal politik hancur ugama kita. Dia ler ketua agama kita, kenaler kita ikut! Ini tak, tengok jer ceramah-ceramah sebelum ni, boleh ker orang cina yang tentunya bukan Islam (kafir) pulak jadi ustad siap dibacanya surah-surah ikut suka hati dia jer!' bukan sekali tapi komer pun tahu, setiap kali demer buat ceramah perdana mesti dema bagi orang kafir berucap pasal ugama kita'



Jelas terpampang titah Raja Muda sebagai Ketua Agama   

Tu la Pak Man..... Sampok kawan semeja dia tadi, orang kapiak tu satu hai. Tapi yang kita duk pelik ni bukan orang laen yang buat keja lagu ni, Orang islam sendiri yang pi panggil orang kapiak berucap, lepas tu depa duk pakat ramai-ramai pi jerit takbir,
Saya pun cukup tak paham macamna depa guna akai, lagu ni la kalau otak duduk tang lutut.depa ni lagi teruk dari israel! Depa tu dah tentu la yahudi keparat, satu dunia tau depa cukup musuh dengan islam.
Yang depa buat lagu ni lagi teruk...... Depa pulak yang mau hancokan (hancurkan) islam, sudah la bawak kawan kapiak jadi ustad, Mufti pun depa duk panggil Haramsani, mufti tu Pak Man yang depa duk perlekeh sakan, tu la pasai kita tenguk memang kurang hajak sampai Sanggup pi berguling atas jalan halang kereta Sultan, bukan kita tak tau depa ni buruk perangai ikut arahan sapa!

Dema ingat macam ler rakyat ni macam lembu, ikut jer merata kena tarik, bukan kita tak tau pasai nak memang mana cara pun dema buat, komer ingat kalau dema menang boleh ker dema jadi ketua, sedangkan memang kita tau kalau dema menang semua undi pun dema ler paling kecik dan jangan mimpi ler kawan kapior (kafir) dema bagi jadi kepala dema..... Sekarang ni pun mana dema berani angkat muka, tengok ler nak buat hudud pun dema tak berani sebab kawan kapior tak bagi, tak caya komer tengok ler piliharaya nanti tentu pasai hudud timbui balik. Esok habis pilihanraya senyap balik.

Ater kalau dah kena buat hudud buat jerler, kata dema takut kat Allah jer, tak sapa melarang kalau dema nak buat, buat jer di Kelantan, apa masalahnya? tak kan takut pulak, kalau udah berani merusuh, demonstrasi haram, berarak atas jalan dam macam-macam lagi, kenapa tak berani buat hukum Hudud? Kata Pak Man dan sambung hirup Kopi yang berbaki didalam cawannya.

Ha ha ha..... Mana depa berani Pak Man, benggali yang pakai kerusi roda tu pun depa tak berani angkat muka, lagi ada akai pi tunding kat orang lain

Lama juga aku memasang telinga, rasanya elok lah korang fikir sendiri dari cerita yang aku lalui, kita diberi akal untuk menilai...... Gunalah kurniaan tuhan dengan berfikir melalui Otak, bukan guna akal di kepala lutut, fikir-fikirlah sewaras-warasnya. Hari ini nampaknya aku belajar lagi, rupa-rupanya ilmu itu bukan boleh dapat semasa belajar disekolah dan pengajian tinggi jer, Ilmu kemanusiaan rupanya ada dimana-mana termasuk Kedai Kopi... Wallahualam

P/s maaf berAKU-AKU, Sebabnya kurang selesa guna ganti nama diri 'saya'




s

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...